Opiskelijoiden myönteiset kokemukset hyvää mainosta

Muotialan asuin- ja toimintakeskuksessa työskentelevä Eira Muukkavastaa erikoistekniikoista keskuksen Iideshovin työpajan tekstiili-osastolla. Muukka tarjoaa alansa opiskelijoille tilaisuuden osallistua mahdollisimman laajasti kaikkiin työkuntoutusprosessin vaiheisiin ja työpajaohjaajan työtehtäviin. Muukka tähdentää, että harjoittelu-mahdollisuuksien tarjoaminen opiskelijoille on työnantajan velvollisuus. ”On tärkeää, että opiskelijat pääsevät harjoittelemaan käytännössä työtehtäviä, joita he koulutuksensa puolesta tulevat tekemään. Samalla he saavat realistisen kuvan työelämästä, ja voimme tukea heidän ammatillisen identiteettinsä kasvua. On tietysti hyvä, jos työnantaja pystyy maksamaan opiskelijalle palkkaa, mutta mielestäni tärkeämpää on, että opiskelija saa käytännön työkokemusta.”

Inspia Oy:ssä harjoittelijoiden tehtäviin kuuluu Ihana-lehden toimitustyöhön tutustumista, artikkelien kirjoittamista ja kuvauksissa avustamista. Lisäksi harjoittelijat osallistuvat messujen ja kurssien suunnitteluun ja toteutukseen. Toistaiseksi harjoittelijoina on ollut ainoastaan ohjaustoiminnan opiskelijoita. Ihana-lehden päätoimittaja Kaarina Korventaka kertoo, että monissa tapauksissa opiskelijoiden omaa harrastuneisuutta on pystytty hyödyntämään työpaikalla. ”Harjoittelijat ovat olleet positiivisesti yllättyneitä siitä, miten laaja-alaisesti he ovat saaneet olla mukana lehden toiminnassa”, hän lisää.

Korventaan mukaan yhteistyö korkeakoulun kanssa on sujunut moitteettomasti. Opiskelijat ovat olleet tietoisia harjoittelun vaatimuksista, ja työnantaja on kokenut harjoittelun edellyttämän paperityömäärän kohtuulliseksi. Harjoittelijoiden suhteen on toimittu samoin kuin muunkin henkilökunnan: osa harjoittelusta on esimerkiksi tehty etätyönä.

Laadukasta ohjausta ja tärkeitä työelämätaitoja

Hämeen ammattikorkeakoulun ohjaustoiminnan artenomiopiskelijat Saana Santikko ja Pia Uschanov ovat molemmat tehneet työharjoittelun Iideshovin työpajalla Muukan ohjauksessa. Kumpikin on erittäin tyytyväinen työpaikalta saamaansa tukeen ja siihen, miten hyvin työyhteisö otti heidät harjoittelijoina vastaan. Työpajalle harjoitteluun tulevat osallistuvat kaikkeen työpaikan toimintaan, henkilökunta- ja asiakaspalavereja myöten. Kokemukset ohjaus- ja palautekeskusteluista ohjaajan, työyhteisön jäsenten ja myös työpajan asiakkaiden kanssa ovat olleet opiskelijoille äärimmäisen antoisia.

”Sain työpaikalta todella hyvää ohjausta ja tukea”, Santikko kehuu. ”Talo tuli tutuksi ja sain laajan kuvan ohjaajan työtehtävistä. Mietimme harjoitteluni sisältöä ohjaajani kanssa yhdessä ja kävimme hyviä keskusteluja viikoittain. Itselläni on aika vähän työkokemusta, joten harjoittelu oli minulle todella hyödyllinen.”

Myös Uschanoville työpajaohjaajan työnkuva selkiytyi harjoittelun aikana. Myönteinen kokemus ohjaajan panoksesta opiskelijan työelämätaitojen kehittämiseen teki opiskelijaan vaikutuksen. ”Helposti opiskelija kokee olevansa vain ilmaista työvoimaa, mutta työpajalla opiskelijan ohjaaminen tuntui olevan oikeasti tärkeä asia. Koskaan ei tuntunut siltä, että olisin jäänyt yksin. Opinnoissamme on ihan liian vähän käytännön harjoittelua – työpajalla pääsin kokeilemaan teoriaa käytännössä.”

Inspiassa työharjoittelun tehnyt Tiia Laakso kuvailee päässeensä käyttämään harjoittelussa omaa luovuuttaan ja ideointikykyään. ”Harjoittelu antoi minulle ammatillista lisävarmuutta ja uskoa omiin ideoihin. Tehtäviäni kommentoitiin ja sain runsaasti palautetta työstäni. Uskon, että tätä kautta opiskelija voi parhaimmillaan tuoda positiivisen sysäyksen jopa yrityksen ydintehtävän kehittämiseksi!”

Iloa, kunnianhimoa ja vastuuntuntoa

Sana hyvistä harjoittelupaikoista kiirii opiskelijoiden keskuudessa nopeasti. Sekä Santikko että Uschanov löysivät Iideshovin työpajan muiden ohjaustoimintalaisten harjoittelukokemusten perusteella. ”Totta kai kannattaa miettiä minne hakee ja ottaa selvää muiden kokemuksista, mikäli mahdollista”, Uschanov toteaa. Myönteisestä työnantajakuvasta on hyötyä – kun hakemuksia tulee paljon, työnantajalla on rekrytointitilanteissa enemmän valinnanvaraa.

Harjoittelusta maksettava palkka vahvistaa opiskelijan kiinnostusta työnantajaa kohtaan. Rahallinen kannustaminen lisää vastuunottoa ja motivoi erilailla kuin pelkkä opintopisteiden kerääminen. ”Meidän alalla ei perinteisesti ole maksettu harjoittelusta palkkaa, joten en sitä odottanutkaan”, Laakso toteaa. ”Kannustaisin kuitenkin työnantajia palkitsemaan opiskelijan työpanoksestaan rahallisestikin.”

Santikko ja Uschanov muistuttavat, että korkeakouluopiskelijoilla on joka tapauksessa kunnianhimoa ja vastuuntuntoa työstään. Opiskelijat ovat käytännönläheisiä oppijoita ja innokkaita tekemään ja oppimaan uutta. Myös Korventaka kiittelee opiskelijoiden yritykseen tuomaa iloa ja osaamista. ”Tätä vastaan on kuitenkin myös annettava omaa aikaa ja oltava kärsivällinen”, hän muistuttaa.

Muukka on asiasta samaa mieltä. ”Opiskelijoilla on uutta tietämystä ja innostusta alasta. Tämä yhdistettynä meidän konkareitten osaamiseen ja hiljaiseen tietoon on työn kehittämiselle ja työyhteisölle tuore tuulahdus, joka pitää meidät yksittäiset työntekijätkin vireinä.”